Urbõpäiv – liikkuva pyhä, sunnuntaina viikkoa ennen pääsiäistä
Suomessa: Palmusunnuntai; Herran ratsastus Jerusalemiin
Virossa: Palmipuudepüha; Urbepäev; Kristuse/Issanda Jeruusalemma minemine
Yksi setojen suurista 12 juhlapäivästä.
”Urpupäivää”, virposunnuntaita juhlitaan sunnuntaina viikkoa ennen Pääsiäistä ja se myös aloittaa Suuren viikon. Koko viikon aikana ei tehdä töitä, vain pieniä askareita ja valmistellaan juhlaa. Isommat työt tehdään ennen tätä viikkoa.
Monissa paikoissa ympäri maailmaa on tapana mennä kulkueena kirkkoon, palmunoksat kädessä. Setomaalla ja muuallakin Virossa (ja Suomessakin) on palmunoksien sijalla pajuoksat, joista tulee myös urbõpäivän nimi. Pajunoksalla “urbimine” eli virpomisen tarkoitus on hyvän terveyden, hyvinvoinnin, hedelmällisyyden ja onnen tuominen. Aamulla nukkujat herätettiin virpomalla koko perheen voimin. Virvat eli pajunoksat tuotiin jo lauantai-iltana sisään ja sijoitettiin ikoninurkkaan. Kirkossa siunatuilla virvoilla oli voimakas maaginen vaikutus. Niillä virvottiin karjaa heti ja myöhemmin vielä karjan laitumelle laskun yhteydessä. Virpomisoksien vieminen pelloille takasi uskomusten mukaan viljaonnen, mutta jos ne pistettiin muurahaispesään, niin saatiin karjaonnea.
Ennen auringonnousua otettiin vettä ja veteen laitettiin muna ja sillä vedellä pestiin sitten kasvot ja uskottiin, että kasvot pysyisivät näin puhtaita koko vuoden. Syötiin suurimopuuroa ja tuon paksun puuroakin kutsuttiin urpupuuroksi.
Lapset leikkivät sinä päivänä laittamalla aidan päälle laudanpätkän ja keinuttivat niin toinen toistaan laulaen ko. päivän juhlalauluja (Urbõpäivälauluq).
Urbõpääväga nakas suur nätäl pääle ja lõpõs edimätse pühäga. Terve nätäl ei tetä suuri töid, noh, mõnõq vähämbäq tüüq tetäs ärq, midä pühiaos vaja. A suurõmba tüüq tetäs ärq inne nädäli algust.
Kuva: Võrumaa Arenduskeskus
Katso eilistä juhlintaa Laossinan kylässä Setomaalla. Lähde: Igor Taro
Vastaa